duminică, 28 octombrie 2012

A rivederci Italia,Bonjour France! - Partea a II-a



Dimineata,in timp ce savuram cafeaua,am urmarit stirile si am aflat despre ambuteiajul si accidentul in lant de pe autostrada in apropiere de Milano si in plus despre greva muncitorilor si blocarea soselei in localitatea Susa,aflata in drumul nostru spre Grenoble.Vesti proaste!  Alegerrea unei variante de ocolire a orasului Milano, dar si tabieturile familiei,ne-au inatrziat plecarea cu doua ore.Era,deja,ora 10 a.m. si nici vremea nu se anunta prea buna.
Aveam in fata aproximativ 640 km de parcurs pe autostrada, cu o mica ocolire prin Piacenza. Cand te grabesti,autostrada este o alegere foarte buna dar si foarte costisitoare si, totusi, mult mai ieftina decat in Franta. Nu peste mult timp aveam sa aflu ce inseamna sa circuli pe „Autoroute peage"!!! 

Italia are o retea foarte buna de sosele si autostrazi, una dintre cele mai extinse din Europa, insumand aproximativ 6400 km de autostrazi expres si  288000 km de sosele secundare. Faimoasele super autostrazi ale tarii (numite "autostrade") merg de-a lungul si de-a latul peninsulei. Aceste sosele cu taxa sunt sustinute de o excelenta retea de drumuri secundare, clasificate in diverse categorii, anume drumuri nationale, drumuri provinciale  si drumuri municipale. In zonele nordice si in orase sunt adesea aglomerari de autovehicule.



In Italia, sistemul de taxare este universal. Astfel, se achita o taxa in functie de numarul de kilometri parcursi. La intrarea pe autostrada vei primi o cartela pe care o vei prezenta la iesire. In functie de distanta pe care ai parcurs-o ti se va spune ce suma ai de plata. Tariful este de 7 euro la 100 de kilometri.


Conditii privind traficul auto
In Italia, circulatia autose efectueaza pe partea dreapta a drumului si este obligatoriu ca farurile sa fie aprinse in permanenta (faza de intalnire). Starea generala a drumurilor si infrastructurii este foarte buna. Parcarea este permisa numai in locuri rezervate, contra cost (in general taxa este de 1 euro/ora, iar tichetele se cumpara fie de la aparatele de taxare din parcare, fie de la centrele de difuzare a presei sau tutungerii). In Italia, centura de siguranta este obligatorie. Functioneaza sistemul prioritatii de dreapta. Limitele de viteza admise: strazi urbane (centrul localitatilor) - 50 km/ora; strazi urbane de periferie (circonvallazione - centura) - 70 km/ora; drumuri extraurbane (provinciale si statale) - 90 km/ora; drumuri extraurbane principale (cu caracteristici de autostrada) - 110 km/ora; autostrazi - 130 km/ora. Ai grija ca atunci cand ploua tare, limita de viteza scade cu 10-20 km/ora – lucru care poate fi sau nu afisat. Depasirea limitelor de viteza poate atrage aplicarea unor amenzi de pana la 1000 euro si suspendarea permisului de conducere. 

Accesul pe autostrazi este permis in baza achitarii taxelor specifice. Plata acestor taxe se face la punctele special amenajate, plasate la intrarea sau la iesirea de pe autostrada. De regula, se primeste un bilet la intrarea pe autostrada, care trebuie predat la punctul de control de la iesire, unde se achita taxa pentru distanta parcursa. Plata este in functie de nr de km parcursi. La fiecare intrare pe autostrada luati un bilet care, ATENTIE !, sa nu il pierdeti si la fiecare iesire se plateste.
 

Pentru informatii referitoare la autostrazile italiene si plati puteti intra pe site-ul:  http://www.autostrade.it/  .De asemenea pentru tot drumul si indicatii puteti vizita si site-ul www.viamichelin.com . Site-ul este foarte bun pentru a afla directiile spre care sa te indrepti in Italia (si oriunde in alta parte in Europa). Este in limba engleza si puncteaza si cam cat cheltui in benzinarii si la punctele de incasare a taxelor de drum, precum si cat iti ia ca timp, in conditii de trafic normal, sa ajungi dintr-un loc in altul.
Conform Codului Rutier italian sunt interzise producerea, comercializarea si folosirea de dispozitive care, direct sau indirect, semnaleaza prezenta si permit localizarea echipamentelor de determinare a vitezei in trafic utilizate de catre organele de politie (detectoare de radar). Amenzile aplicate persoanelor care produc, comercializeaza sau utilizeaza astfel de dispozitive variaza intre 742 - 2 970 euro. Aceasta se insoteste de confiscarea dispozitivelor.
Alte legi rutiere care se aplica in Italia
Indiferent cum esti obisnuit sa conduci acasa, regula benzii din stanga care este utilizata strict pentru depasiri este mult mai respectata in Italia. Daca esti singur pe drum, mergi pe banda din dreapta. Treci pe stanga, apoi revino pe cea din dreapta. In plus, in Italia se semnalizeaza schimbarea directiei din momentul depasirii, pana revii la loc pe banda din dreapta – asta se traduce prin aceea ca ei folosesc banda din stanga doar pentru a depasi si ca nu vor ramane acolo.
Toate masinile trebuie sa circule cu luminile aprinse, atat ziua cat si noaptea.
Centura de siguranta trebuie purtata tot timpul.
Telefoanele mobile pot fi utilizate numai cu dispozitive hands free.
Toate masinile trebuie sa fie prevazute cu veste reflectorizante, in caz ca e nevoie sa opresti pe drum si sa te dai jos din masina. Ele sunt obligatorii in cateva tari europene si daca inchiriezi o masina, ai grija sa verifici daca aceste veste exista, inainte de a pleca de la firma de inchirieri. De asemenea, pune vestele in masina si nu in portbagaj, ideea fiind ca ele trebuie puse inainte de a te da jos din masina in caz de urgenta, asa ca pastrarea lor in portbagaj poate fi considerata ca nerespectare a legii.
 In cazul unor situatii de urgenta pe drumurile din Italia
De-a lungul multor drumuri din Italia exista cabine de unde se pot da telefoane in caz de urgenta, pozitionate strategic, la fiecare 2 km pe autostrada si mai putin frecvente pe alte drumuri. Numarul care trebuie apelat este 116.

Benzina
In Italia exista “benzina”, care este combustibil fara plumb si “gasolio”, care este combustibil diesel.

Benzinariile sunt deschise de la 7am la 12:30pm si de la 3:30pm la 7pm. Majoritatea sunt inchise duminica. Multe statii de pe autostrazile de mare viteza sunt deschise 24h.
Pret combustibil (orientativ): 1,11 EUR  euro/litru pana la 1,25 euro/litru
Parcarea

Parcarea in strada se face exclusiv pe partea dreapta. In zonele albastre, un disc de parcare, obtinut de la birourile de turism, sau statiile de benzina trebuie aratat pe bodrul masinii. Parcarea in aceste zone este limitata la 1h. 



In mod normal, distanta pe care o aveam de parcurs se putea face in aproximativ 6 ore,dar cum regula familiei noastre este “Pauzele lungi si dese-cheia marilor succese”, ne-a trebuit vreo 10 ore sa ajungem la destinatie. Cam la o ora si jumatate de mers opream in spatiile amenajate pe autostrada si  faceam si noi la fel ca cei 220 de milioane de clienti  care trec in fiecare an pragul a ceea ce nu este nici bar, nici restaurant, nici pizzerie si nici macar fast-food, nici mini-market, ci toate la un loc si chiar mai mult: Autogrill. Pentru toti, dar mai ales pentru cei care conduc ore in sir pe autostrada, restaurantele Autogrill sunt un punct de referinta. Numai pe autostrazile italiene se gasesc 324 de Autogrill de toate marimile: de la enorme "poduri" care trec de-o parte si de alta a autostrazii, pana la un micut bar.



Aici sunt servite cam 110 milioane de cafele pe an, 45 de milioane de sandwich-uri, 25 de milioane de sticle de racoritoare si croissante. Aceste cifre ametitoare arata doar in parte ceea ce se petrece sub sigla Autogrill, care s-a angajat in investitii care ii vor deschide perspective si mai promitatoare. Cu peste 5.500 de puncte de vânzare în peste 1.200 de locaţii din 43 de ţări şi vânzări anuale cu nouă zerouri, gigantul italian Autogrill este lider pe segmentul operatorilor de servicii F & B şi retail pentru călători. 
În prezent, peste 70.000 de angajaţi Autogrill deservesc zilnic peste 220 de milioane de clienţi. Majoritatea unităţilor deţinute - restaurante, cafenele sau magazine duty-free - sunt în aeroporturi, în vecinătăţile autostrăzilor şi în gări, dar şi în centre comerciale, pe mari bulevarde, în târguri, expoziţii şi muzee. Astazi, portofoliul Autogrill reuneşte peste 350 de branduri, dintre care peste 200 sunt operate sub contracte de licenţă încheiate cu diferite companii. 



 Parcarile unde sunt construite Autogrill-urile sunt spatii multiculturale.Aici intalnesti turisti de pretutindeni si diferite tipologii umane. Bikerii cu motociclete de zeci de mii de euro ,călători ”înrăiţi„  pe motociclete  speciale (Harley Davidson, Jamaha, Suzuki etc), imbracati in  ţinute specific (haine din piele ), sunt prezenti peste tot .


De multe ori, aceste parcari sunt si statii pentru autocarele care duc la munca in Italia si Spania romani, rromi, moldoveni  si pe care ii recunosti de la distanta: vorbesc tare, asculta manele si sunt prost imbracati.Autocarele sunt pline cu oameni saraci, copii si …prostituate, machiate si imbricate strident, gata oricand de “munca”. Aici mai intalnesti hipiotii secolului XXI, vesnic cool-wanna be, in costumatii boeme si colorate, menite sa atraga privirile celor din jur, cu o minte deschisa la nou,care iubesc natura si ideea de libertate dusa pana la extrem,carevorbesc si gandesc liber, care nu au prejudecati legate de rasa,religie sau orice alte feluri de discriminare.
Nu ma puteam abtine de la aceste pauze, in care ma delectam cu spectacolul  parcarii si cu faimosul panini (adică sandwich).Panini este un preparat specific italian, raspandit si apreciat in intreaga lume. Panini poate fi prepara cu orice combinatie de ingrediente, de la cascaval , sunca si legume, pana la unt si ciocolata.Preturile in Autogrill sunt cam de 3-4 euro  pentru un panini  si de  la 0,25 la 2-3 euro pentru  sucuri .



Cum timpul trecea foarte repede si norii amenintatori isi faceau aparitia, am hotarat sa ne scurtam opririle in Autogrill-uri si sa ne indreptam spre regiunea Piemonte si Alpii Cotici, pentru a trece granite spre Franta.
Va urma!
 





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Corfu Town, orașul castelelor

Scăldată de apele foarte sărate ale Mării Ionice, cu peste 250 de zile însorite pe an, insula Corfu se remarcă prin vegeta...