În vacanțe călătoresc
doar cu mașina, deoarece nu-mi plac avioanele și, în plus, mașina îmi conferă o
libertate de mișcare și o oarecare independență, așa că și în Corfu am plecat din
Roman prin Salonic pe următorul traseu:
Roman – București – Giurgiu – Ruse – Byala – Pleven – Sofia (centura) – Blagoevgrad – Sandanski – Kulata – Promachonas – Salonic – Veria – Kozani – Metsovo – Ioannina – Igoumenitsa – Corfu
Distanța traseu Roman
– Corfu prin Salonic: 1377 km
Durata deplasării Roman
– București – Corfu prin Salonic: 18 ore
(fără a lua în calcul călătoria cu ferryboatul între
Igoumenitsa și Corfu Town sau între Igoumenitsa și Lefkimi care durează
aproximativ 1 oră și jumătate)
De la punctul de frontieră Kulata – Promachonas ce desparte Bulgaria de Grecia se merge către Salonic de unde se urmăresc indicatoarele către autostrada spre Atena.
Din Salonic se merge pe autostradă către Atena (E75); după ce mergeți aproximativ 30 km pe autostradă se urmărește semnul de ieșire la dreapta spre Veria și Kozani și se intră pe autostrada Egnatia Odos (E90). Egnatia Odos vă duce în portul Igoumenitsa de unde se ia ferryboat-ul către Corfu Town sau Lefkimi.
Prețuri carburanți
Benzina și motorina
sunt mai ieftine în Bulgaria decât în Grecia.
Bulgaria: Benzina și motorina
sunt mult mai ieftine în Bulgaria decât în Grecia și chiar decât în România,
prețul benzinei fiind 1.23€/litru, iar pentru motorină prețul este mai mic cu
10 – 15 cenți.
Grecia: Prețul
benzinei în Grecia este între 1,39- 1,49€. Motorina este mai ieftină cu 10 – 15
cenți.
Vigneta pentru Bulgaria
Taxa Pod Giurgiu
Russe: Se plătește o taxa de pod care costă 3€ / 13 ron și 2€ când reveniți din
Bulgaria în Romania.
Bulgaria: Limitele de vitează legale sunt: 50 km/h în localitate, în afara localităților – 90 km/h și 130 km/h pe autostradă. Deși acestea sunt limitele legale, în Bulgaria veți întâlni multe restricții cu privire la regimul de viteză atât în interiorul localităților, cât și în afară.
Grecia: în localități – 50 km/h; în afara localităților – de la 90 km/h la 110 km/h (depinde de drum); pe autostrăzi – 130 km/h
Nu depășiti viteza
regulamentară, deoarece depășirea vitezei legale cu peste 20 km/h se pedepseşte
cu amenda de 100€, iar cu peste 30 km/h cu amenda de 350€ (în acest ultim caz
se reţine şi permisul de conducere pentru 60 zile). Nu folosiţi sisteme
anti-radar sau de detectare a radarului! Utilizarea sau deţinerea acestora în
Grecia este interzisă prin lege. Fapta este contravenţie şi se sanctionează cu
amendă de până la 2.000€ (art. 103 din Codul Rutier Elen prevede şi reţinerea
pe loc a permisului de conducere pentru o perioadă de 30 zile, precum şi
reţinerea actelor maşinii şi a plăcuţelor de înmatriculare auto pentru 60
zile). În Grecia nu funcționează spaga.
Amenzi
Bulgaria: Amenzile se
plătesc pe loc (cu chitanță sau fără).
Grecia: În cazul în
care primiți o amendă în Grecia, aceasta trebuie plătită în 10 zile la
trezorerie. Amenda NU se plătește pe loc (spaga nu functionează)
Cost traseu Bucuresti – Salonic: aproximativ 143€
Durata călătoriei: 20h30
Dupa ce ai trecut
de Giurgiu-Ruse, te vei simți ca acasă. Drumurile nu sunt ca în palmă, dar nici
drepte.
Odată intrat în Bulgaria, trebuie să îți cumperi vigneta pe care trebuie să o ții la vedere, lipită în colțul din dreapta jos al parbrizului pentru a putea fi citită de camerele de luat vederi.Vignieta nu e luată în considerare dacă ai pus-o altundeva.
În Bulgaria, am ocolit Ruse pe centură către Plevna. Drumul este relativ bun și liber. Atenție la restricțiile de viteză! Șoseaua până la Plevna nu este chiar rea și poate fi străbătută cu 90 - 100 km/h, cu restricțiile de vigoare.
Plevna - Sofia
cuprinde și un tronson de autostradă destul de bun. Atenție la restricțiile de
viteză din tuneluri! Poliția stă la ieșirea din tunel.
Am traversat Sofia și prin oraș și pe centură. Prin oraș te descurci bine dacă ai la dispozitie un GPS.
Fără, e mai greu, pentru că nu sunt indicatoare. Altfel, traversarea Sofiei este ușoara și relativ rapidă.
Drumul de la Sofia spre Blagoevgrad este bun, la fel și cel până în Sofia, cu tuneluri, viaducte, cu două benzi.
De la Blagoevgrad până la Kulata este o singură bandă, mai aglomerat, cu multe tiruri...
În apropiere de Sandanski bulgarii lucrează de zor la autostrada care să lege Bulgaria de Grecia. "Autostrăzile dau pâine, oferă perspective noi, atrag investitori", a spus preşedintele Rosen Plevneliev.
Timpul estimativ pentru traversarea Bulgariei este de 6-7 ore (mers regulamentar).
Drumul spre Grecia, prin Kulata, șerpuiește prin munții Rila, de-a lungul râului Struma, impresionându-te prin frumusețea peisajului și a serpentinelor.
Munții Rila se găsesc în partea de sud-vest a Bulgariei, constituind o prelungire spre nord-vest a Munților Rodopi. În Masivul Rila se află cel mai înalt vârf al Munților Balcani, Musala, de 2925,4 metri. Numele Munţilor Rila vine de la străvechiul nume dat de traci: Roula, care însemna în limba lor: ,,Munţii plini de ape”. Mai târziu slavii au adaptat numele după graiul lor şi i-au spus: Rila.
Parcul naţional Rila are o suprafaţă totală de 81046,0 de hectare şi este cel mai mare dintre cele trei parcuri naţionale din Bulgaria şi unul dintre parcurile cele mai mari din Europa.
Pe teritoriul parcului se înalţă peste 20 de vârfuri montane cu altitudine peste 2000 de metri deasupra nivelului mării, printre care se remarcă cel mai înalt vârf în peninsula Balcanică – vârful „Musala” (2925 m). Temperatura cea mai joasă, măsurată la vârful „Musala”, este – 31,2°С, iar temperatura cea mai înaltă a fost + 18,7°С. Temperatura rămâne sub zero timp de nouă luni din cele 12 luni ale anului, iar chiar şi în sezonul de vară temperatura foarte rar se ridică peste 15°С.
În părţile înalte alpine ale muntelui se pot număra peste 120 de lacuri permanente şi 30 de lacuri timpurii , toate de origine glaciară.De aici pornesc apele celor mai adânci şi lungi fluvii din peninsula Balcanică - Iskăr, Mariţa şi Mesta.Teritoriul parculuii este acoperit de nişte sisteme ecologice de păduri, în care se deosebesc pădurile cu arborii de molid (Picea), brad (Abies), pin alb (Pinus peuce) şi jneapăn(Pinus mugo). Aproximativ 95 % din arborii acestor păduri au crescut în mod natural şi au o vârstă medie de 90 de ani.
Parcul se caracterizează cu o foarte bogată diversitate biologică. Aici se întâlnesc aproape 1400 de specii superioare de plante, 105 de relicte şi 57 de endemite , printre care ciuboţica din Rila (Primula deorum), umbrarul doamnei (Alchemilla pawlowskii) şi reventul din Rila (Rheum palmatum). Pe teritoriul parcului se găsesc 282 de specii de muşchi, 130 de specii de alge de apă dulce şi 233 de specii de ciuperci.Fauna montană este reprezentată de 172 de specii de vertebrate: pești - 5 specii , amfibieni și reptile – 20 de specii, păsări - 99 , mamifere - 48. Aici se găseşte cea mai mare populatie de capre negre balcanice(Rupicapra rupicapra) din Bulgaria, cea mai mare populație alpină de popândău (Spermophilus citellus), una dintre cele patru populaţii de triton alpin (Triturus alpestris) și unul din cele două locuri de cuibărit, aflate în Bulgaria, al bufniţei mici(Glaucidium passerinum). Este unică şi fauna nevertebratelor. Până în prezent au fost identificate 2934 de specii.
În Parcul naţional „Rila” sunt delimitate 4 rezervaţii (Parangaliţa, Skakaviţa, Ibăr şi Rezervaţia centrală din Rila. Rezervaţiile şi parcul figurează pe „Lista ONU a parcurilor naţionale şi a rezervaţiilor lor echivalente”.
Autostrada este o autostradă aflată în construcție în Bulgaria. Ea urmează ruta Pernik - Dupnița – Blagoevgrad – Sandanski - granița cu Grecia. Face parte din coridorul pan - european IV și din drumul european E79, care duce de la Miskolc (Ungaria) la Salonic (Grecia), prin orașele românești Deva și Craiova.
Autostrada Struma prelungește autostrada A6 (Liulin), de la Sofia la Pernik. Lungimea totală a autostrăzii Struma este de 156 km. Ea se sfârșește la punctul de trecere a frontierei cu Grecia de la Kulata.
Restul
autostrăzii este împărțită în trei loturi de construcție: lotul 2
Dupnița–Blagoevgrad, lotul 3 Blagoevgrad–Sandanski și lotul 4 Sandanski–Kulata.
Autostrada are două benzi de circulație și câte o bandă de urgență pe sens, pentru a respecta standardele europene pentru autostrăzi. Ea traversează munții printr-o combinație de viaducte și tuneluri pentru a conserva cât mai bine mediul înconjurător din zona Masivuli Kresna. Numele autostrăzii provine de la râul Struma.
Tronsonul numărul 4 al autostrăzii Struma, care va lega capitala bulgară Sofia de punctul de trecere a frontierei Kulata, la graniţa cu Grecia, va fi dotat cu tunele şi alte construcţii speciale pentru broaşte ţestoase, a declarat ministrul bulgar al dezvoltării regionale Rosen Plevneliev.
Acest tronson
este specific prin faptul că trece printr-o zonă importantă din punctul de
vedere a biodiversităţii şi vor fi luate toate măsurile pentru securitatea
animalelor sălbatice din zonă. Zona este populată de două specii de broaşte
ţestoase protejate de lege şi vor fi construite tunele speciale prin care
acestea vor putea trece sub autostradă, precum şi ziduri din beton care vor
preveni apariţia lor pe carosabil. Vor fi amenajate şi locuri speciale unde
aceste animale să-şi depună ouăle. În zonă sunt şi alte alte animale protejate,
precum şerpi, păsări, broaşte, şopârle şi altele, a spus Plevneliev şi a
precizat că există o listă lungă de măsuri care vor fi luate în timpul
construcţiei autostrăzii pentru protejarea acestora.
Autostrada spre Kulata te poartă vreo 40 km, după care se întrerupe (dar cu folos, pentru că bulgarii lucrează intens la ea). Drumul prin munți e frumos, dar apar și blocaje datorită restricțiilor de viteză.
Autostrada spre Kulata (punctul de trecere spre Grecia) începe direct din Belgrad și duce până la Dupnitsa. La Dupnitsa munceau bulgarii la următorul segment de autostradă și sâmbăta și duminica. De la Dupnitsa pornește o șosea care te duce prin munți prin Blagoevgrad până la Kulata.
Bulgaria, este împădurită, nu vei vedea creste despădurite ca la noi și este și curată. Nu veți vedea peturi, hârtii sau resturi menajere aruncate pe marginea șoselei.
Alimentarea cu
benzină am facut-o la Sandanski. Carburantul este de calitate, ieftin și se
poate plăti cu cardul.
Intrarea în Grecia,
la Kulata, se face pe un drum prost, plin de gropi, ca la noi. După ce străbați
ruta ocolitoare, pătrunzi pe Egnatia Odos.
Autostrada Egnatia Odos (limba greacă: Εγνατία Οδός, cod: A2) este partea Drumului european E90 de pe teritoriul statului Grecia, care pleacă din portul vestic al orașului Igoumenitsa și merge până la granița de est cu Turcia, adică până la localitatea Kipoi. Are o lungime totală de 670 km. Proiectul a început în anul 1994 și a fost finalizat în 2009.
Autostrada Egnatia Odos (limba greacă: Εγνατία Οδός, cod: A2) este partea Drumului european E90 de pe teritoriul statului Grecia, care pleacă din portul vestic al orașului Igoumenitsa și merge până la granița de est cu Turcia, adică până la localitatea Kipoi. Are o lungime totală de 670 km. Proiectul a început în anul 1994 și a fost finalizat în 2009.
Această autostradă leaga 4 porturi și 6 aeroporturi, iar o parte din ea – cam 360 km – de la Evros la Salonic este paralelă cu drumul construit de romani în secolul al doilea i.H. – VIA EGNATIA. Paralela nu este chiar exactă între cele două drumuri, cel vechi fiind mai lung, măsurand 1.120 km.
Parte a drumului european E90 pe teritoriul Greciei, aceasta autostradă unește Igoumenitsa de Kipoi. Porțiunea pe care am parcurs-o noi era impresionantă. Înaintea noastră se derula o succesiune de tunele și viaducte, mărginite de înălțimile amețitoare ale munților Pindului.
Autostrada era
luminată pe porțiunile pe care ei le consideră periculoase, nu numai la
ieșirile și intrările în autostrada. Sunt iluminate toate viaductele și toate
tunelurile.
Fiecare tunel are
un nume, care este anunțat la intrarea în tunel împreună cu lungimea tunelului.
Toate tunelurile sunt prevăzute cu semnalizare de foarte bună calitate, sunt
iluminate și prevăzute cu telefoane de urgență și au ventilatoare.
Toaă autostrada
este supravegheată video și are sistem de control SCADA pentru luminare,
ventilația din tuneluri și pentru adoptarea măsurilor corecte și rapide în
cazul coliziunilor. Erau plăcuțe indicatoare care anunțau prezenta aparatelor
radar. În maxim 1 km apărea și radarul fix, așezat la loc vizibil, de obicei
într-o zonă ceva mai periculoasă.
În cifre această
autostradă are o lungime totală de 670 km, are 76 de tuneluri , măsurând 99 km
și 1650 de poduri și viaducte. Fiecare metru de tunel a costat între 8.000 euro
și 30.000 euro. În total tunelurile au costat 1.800.000.000 euro (în medie
18.000.000 euro / km). În total a costat 5.500.000.000 euro +TVA, din care
grecii au dat 55,32% iar restul de bani
au venit din fonduri europene. Taxa
pentru autostradă este de 2 euro. Această impresionantă autostradă a fost
construită între aprilie 2004 și iulie 2009 (adică în 5 ani și 3 luni). Lucrările
au întârziat deoarece porțiunea dintre Grevena și Ioanina aducea atingere
habitatului natural al ursului brun. Au găsit o altă variantă de traseu și așa
au terminat autostrada.
Muntii Pindului se întind în nord vestul Greciei și ascund cele mai frumoase sate de munte, la altitudini considerabile. De la livezile de măslini și citrice, urcând spre culmile montane întâlnim păduri de fag și conifere și, din loc în loc, chiparoși zvelți care se înalță semeți către cer, totul fiind învăluit în aroma iasomiei sălbatice, ale cărei tufe tapetează tot drumul în galbenul lor parfumat.
De-a lungul
traseului se întâlnesc numeroase obiective turistice pe care le voi vizita la
următoarea excursie prin munții Pindului. Dinter aceste obiective amintesc:
- Peştera Perama
în oraşul Ioannina.
- Muzeul
Istoriei Elene cu statui din ceară, lucrare a sculptorului Pavlos Vrellis.
- Insula din
Ioannina în lacul Pamvotis, una dintre puţinele insule de lacuri populată, un
aşezământ tradiţional şi istoric.
- Regiunea
Zagori, faimoasă pentru arhitectura din piatră a regiunii şi frumuseţea
sălbatică a peisajelor naturale.
- Satele
tradiţionale de munte Vovousa, Perivoli, Samarina.
- Satele situate
pe munţii Tzoumerka: Kalarytes, Syrrako, etc
- Metsovo, un
orășel cu case de piatră și străduțe înguste cu iz medieval, un loc romantic și
mereu racoros. Tot aici se află și rezervația naturală de urși, fiind singura
zona din Grecia unde trăiește ursul brun, simbolul regiunii Metsovo.
• Asiguraţi-vă că ați luat la dvs. toate documentele necesare călătoriei. Permisul de conducere românesc este valabil o perioadă de 90 de zile de la data intrării pe teritoriul Greciei.
• Informaţi-vă asupra traseului pe care
doriţi să-l urmaţi.
• Pentru orientare folosiţi GPS-ul.
• Acordaţi o atenţie specială
indicatoarelor prezente la punctele de trecere a frontierei. Cunoaşterea
convenţiilor privind circulaţia rutieră pe teritoriul ţărilor tranzitate vă va
scuti de eventuale neplăceri.
• Nu folosiţi sisteme anti-radar sau de
detectare a radarului! Utilizarea sau deţinerea sistemelor anti-radar sau de
detectare a radarului de către conducătorii mijloacelor auto pe drumurile
publice din Grecia este interzisă prin lege. Fapta este contravenţie şi se
pedepseşte cu amendă de până la 2.000 euro (art. 103 din Codul Rutier Elen
prevede şi reţinerea pe loc a permisului de conducere pentru o perioadă de 30
zile, precum şi reţinerea actelor maşinii şi a plăcuţelor de înmatriculare auto
pentru 60 zile). În Grecia nu funcționează șpaga.
• Nu depăşiţi viteza legală! Depăşirea
vitezei legale cu peste 20 km/h se pedepseşte cu amendă de 100 euro, iar cu
peste 30 km/h cu amendă de 350 euro (în acest ultim caz se reţine şi permisul
de conducere pentru 60 zile).
• Nu conduceţi sub influenţa băuturilor alcoolice!
Legea sancţionează conducătorii auto depistaţi cu o alcoolemie mai mare de 0,24
g/l (contravenţie) şi 0,50 g/l (delict).
• Nu folosiţi telefonul mobil în trafic,
nu circulaţi pe benzile destinate mijloacelor de transport în comun, nu
depăşiţi pe linie dublă, nu treceţi pe culoarea roşie a semaforului, respectaţi
semnalele agentului de circulaţie, opriţi în locuri amenajate! Poliţia elenă
aplică amenzi mari şi vă poate reţine permisul de conducere, certificatul şi
numerele de înmatrulare pentru aceste abateri. Pentru nerespectarea legislaţiei
rutiere, misiunile diplomatice şi oficiile consulare nu pot interveni pe lângă
autorităţile locale în favoarea cetăţenilor români.
• Nu parcaţi în locuri nepermise! Parcarea
ilegală se pedepseşte cu o amendă cuprinsă între 40-150 euro, la care se adaugă
confiscarea plăcuţelor de înmatriculare pentru o perioadă de 20 de zile, precum
şi plata taxei de parcare pentru acest interval de timp.
• Respectaţi regulamentul vamal grec!
Limitele cantitative pentru anumite produse sunt: ţigări: 200 bucăţi; 1 litru
băuturi alcoolice; parfumuri 50 g.
În virtutea legii elene nr. 5351/1932,
orice persoană care scoate sau încearcă să scoată din Grecia obiecte antice
este pasibilă să primească o pedeapsă între 1 lună şi 5 ani de închisoare.
Simpla posesie a unui obiect antic care nu a fost declarat în termen de 15 zile
serviciilor arheologice sau comisariatului de poliţie cel mai apropiat, expune
deţinătorul unei urmăriri penale.
• În caz de accident de circulaţie o
constatare a poliției este obligatorie.
• Completaţi, împreună cu cealaltă parte,
formularul tip pus la dispoziţie de societăţile locale de asigurări, privind
producerea accidentului.
• Notaţi elementele de identificare ale
celuilalt autovehicul implicat în accident şi ale societăţii de asigurare a
acestuia.
• Dacă în urma accidentului sunt răniţi,
conducătorul auto străin poate fi reţinut şi prezentat tribunalului, care va
stabili partea sa de responsabilitate. In astfel de cazuri se recomandă
angajarea unui avocat local. Adresaţi-vă pentru sprijin partenerului societăţii
române de asigurări din Grecia, care figurează pe Cartea verde.
• Fiecare poliţă de asigurare emisă de o
societate de asigurare autorizată din România are înscris pe ea un număr de
telefon la care se răspunde în regim de permanenţă. Apelaţi numărul de telefon
înscris pe poliţă şi urmaţi toate îndrumările ce vă sunt adresate.
• Păstraţi documentele de plată până la
înapoierea în ţară pentru a le prezenta societăţii de asigurare.
Ferryboat Igoumenitsa - Corfu
În portul din Igoumenitsa sunt 5-6 case de bilete, dintre care doar una are un tarif mai redus.
Oricum ar fi, preţul de transport spre insulă este destul de mare (aproximativ 35 €/autoturism şi 7-8 €/persoană – tariful redus). Distanţa până în capitala Kerkyra (sau Corfu Town) se parcurge în o ora şi 30 min. Aveţi două variante de a ajunge pe insulă: Lefkimi, în sudul insulei, variantă pe care am mers eu, sau Corfu Town.
În portul din Igoumenitsa sunt 5-6 case de bilete, dintre care doar una are un tarif mai redus.
Oricum ar fi, preţul de transport spre insulă este destul de mare (aproximativ 35 €/autoturism şi 7-8 €/persoană – tariful redus). Distanţa până în capitala Kerkyra (sau Corfu Town) se parcurge în o ora şi 30 min. Aveţi două variante de a ajunge pe insulă: Lefkimi, în sudul insulei, variantă pe care am mers eu, sau Corfu Town.
Din Igoumenitsa sunt rute zilnice către Corfu, de la ora 6.00 dimineața până la ora 22.00. În plin sezon ferry-ul care leagă Insula Corfu de continent (Igoumenitsa) pleacă din oră în oră.
Ferryboat Igoumenitsa – Corfu Town (Kerkyra)
Timp de
traversare: între 1 ora 1 ora și jumătate, în funcție de tipul de feribot ales.
Ferryboat Igoumenitsa – Lefkimmi
Timp traversare; 55 minute
Prețuri
€ 6.50 persoană – € 26,40 mașina
Pentru mai multe
informații accesați: http://www.corfu-kerkyra.eu/en/timetable-bus-ferry-corfu.php
Traseul îl stabilesc cu ajutorul site-urilor: https://www.viamichelin.com/
https://distante-rutiere.com/
Mai precis în ceea ce privește estimarea timpului în care pot fi parcurse distantele mi se pare viamichelin.com.
Traseul îl stabilesc cu ajutorul site-urilor: https://www.viamichelin.com/
https://distante-rutiere.com/
Mai precis în ceea ce privește estimarea timpului în care pot fi parcurse distantele mi se pare viamichelin.com.
Bună ziua. În Grecia trebuie vigneta?Cat costa?Trebuie lipită pe parbriz?.Mulțumesc.
RăspundețiȘtergereNu, în Grecia există taxe de autostradă.În plus, faţă de taxele pentru secţiunile respective de autostradă din Grecia, se mai plătește trecerea unor poduri importante si tuneluri. Vigneta trebuie plătită doar pentru Bulgaria.
Ștergere