Motto-ul preferat al lui Dali:
“Singura diferență dintre mine și un nebun este că eu nu sunt nebun.”
Cine a fost de fapt Dali? Un simplu pictor, un
nebun, o personalitate cu mustăți ciudate? Dali a fost un personaj la fel de
complex şi controversat ca şi arta sa, extravagant, o figurã bizarã a artei
moderne. A fost regizorul şi actorul în propriul sãu reality show, iar prima
opera de artã a fost el însusi: la optsprezece ani avea pãrul în plete şi favoriṭi
imenşi, ciorapi lungi peste marginea pantalonului şi genunchiere .A fost un
one-man-show.
Dali a fost pur şi simplu Dali. Acel Dali,
care vorbea despre el la persoana a treia, sub numele de “Divinul” şi care a
pictat unul dintre cele mai importante tablouri din istorie gândindu-se la
brânza Camembert. Apropiaṭii spun că folosea visele şi reveriile sale drept
sursă de inspiraṭie a tablourilor, metodă
numitã “paranoico-critică”.
Dali şi-a cãutat mult timp locul într-un anume
curent artistic şi l-a gãsit în suprarealism. Supãrat cã suprarealiştii îi
refuzau genialele idei, ba mai mult încearcau sã-l împiedice sã mai picteze, într-un
interviu dat unei reviste, la întrebarea reporterului “Ce este suprarealismul?”
dã arogantul rãspuns “SUPRAREALISMUL SUNT EU!
De ce ne place
şi ne fascineazã Dali? Pentru cã… e Dali. Pentru cã transmite. Pentru cã fiecare picturã spune o
poveste. Pentru cã a avut curajul sã se impunã. Pentru cã s-a revoltat şi şi-a
apãrat opera. Pentru cã a reuşit. A redat prin simboluri, într-un stil propriu şi
original o lume diferitã care te îndemnã la visare şi la dorinṭa de a vrea sã
fii altfel. Pentru cã Dali a reprezentat un “ modus vivendi”.
Salvador Dali şi-a găsit timp să contrarieze multă
lume. Prin pictură, interviuri, aforisme
şi comportament. Era convins că tot ceea ce se lega de persoana şi de viaţa sa
rămânea unic şi marcat pentru totdeauna de un caracter absolut excepţional. Îşi
purta mustăţile anti-nietzscheene lungi, îngrijite, orientate înspre cer,
asemenea unor antene de captare, având rolul unui organ de simţ adiţional şi
strict personal. Îşi ţinea dinţii mereu încleştaţi, pentru a nu-i lăsa
libertate timpului să scape. La 49 de ani mărturiseşte: Sunt tot mai lucid şi
sfărâm din ce în ce mai multă perfecţiune între dinţii mei încleştaţi. Voi fi
Dalí, voi fi Dalí!
Şi-a propus
să devină multimilionar şi a reuşit, aşa cum reuşea să realizeze tot ceea ce
îşi propunea cu o furie paranoică. Singura metodă de a nu te lăsa cumpãrat cu
bani este să îi ai chiar tu, declara el.
Dali a înṭeles un lucru şi anume cã timpurile erau
în schimbare. Cã vâlva creatã aducea mai multã notorietate decât orice valoare
artisticã şi, prin urmare, mai mulṭi bani. Cu instinctul spectacolului pe
care-l avea, cu arta sa incomparabilã de a crea evenimente, el a devenit pionierul şi maestrul absolut al
manipulãrilor mediatice.
Îi plăcea să fie prezent în mediile cele mai diverse,
prezenţa lui având, aproape întotdeauna, măcar un element şocant. Exagera în
toate, conştient că exagerarea nu-i va prisosi niciodată omenirii. Se considera
snob, definind snobismul ca posibilitatea de a te plasa într-o poziţie
inaccesibilă celorlalţi, ceea ce le oferea celor din jur un sentiment de
inferioritate.
Denimit “Avida Dollars”( o anagram a numelui sãu) de
către Bréton, pentru capacitatea sa de a câştiga bani din orice iniţiativă
artistică, Dali a devenit din ce în ce mai cunoscut pe plan mondial şi nu s-a
opus în nici un mod celebrităţii sale, gustând-o cu plăcerea rafinată a marilor
gurmanzi.
Se lasă observat, fotografiat, se expune, îşi
prezintă orice colţ al fiinţei, curiozităţile, fetişurile, tipicurile. Este el
însuşi un produs, bine ambalat în imensul galantar al umanităţii.
A scris despre el în “Jurnalul unui geniu” şi în “Viaţa re-secretă “ , într-o manieră picantă
şi presărată la tot pasul cu superlative, considerându-şi întreaga existenţă ca atingând standardele
superlativului absolut. “Voi fi un geniu şi lumea mă va admira”, afirma Dali,
la doar 16 ani.
De-a lungul timpului, Dali a ilustrat şi cărţi: “Divina
Comedie”,” Don Quijote” şi “ Macbeth”. În 1969, a semnat 13 imagini pentru o
ediţie de colecţie a lui “Alice în Ţara Minunilor”.
În carte (o eternă
inspiraţie pentru pictor), Alice şi umbra ei îşi sar coarda de la un capitol la
altul, printr-un haos de culoare, fluturi şi personaje, care stârnesc
inevitabil gândul că, într-o lume ideală, toate cărţile ar fi cu poze.
Salvador Dali - Alice's Adventures in Wonderland
https://www.youtube.com/watch?v=ZLkJmLcBIUY
Salvador Dali - Alice's Adventures in Wonderland
https://www.youtube.com/watch?v=ZLkJmLcBIUY
În 1956, împreunã cu Walt Disney, Dali creeazã “ Destino”, un film de scurtmetraj. Acest proiect
excepţional folosea o tehnică de animaţie inspirată din lucrările lui Freud
despre subconştient şi felul în care imaginile cu dublu sens îl influenţează.
Ideea lui Dali de a “expune într-un fel magic
problematica vieţii în labirintul timpului” se combină cu cea a lui Disney: “o poveste simplă despre o fată
aflată în căutarea iubirii adevărate” . Destino, spune tragica poveste de
dragoste a lui Chronos – personificare a timpului – și a dragostei pe care o
nutrește faṭă de o muritoare, pe fundalul peisajelor suprarealiste ale picturii
lui Dalí.
Acestă poveste, prezentată poetic pe imaginile
suprarealiste a lui Dali şi pe coloana sonoră a mexicanului Armando Dominguez,
redă mitul omului superior care se îndrăgosteşte de o muritoare, acelaşi mit
este preluat şi de Eminescu în creaţiile lui (Luceafărul, Scrisoarea I, Odă în
metrul antic…).
Fragmente din “Jurnalul unui geniu”:
“Încă din fragedã copilarie, am avut vicioasa
inspiraţie de a mă considera altfel decât muritorii obişnuiţi. Iată încă un
lucru care este pe cale de a-mi reuşi”.
La maturitate, Dali declară: „Sunt una şi aceeași
ființă cu adolescentul de altădată, care nu îndrăznea nici măcar să traverseze
strada sau terasa din casa părinților săi de rușinos ce era”
“Spania a avut intotdeauna onoarea de a oferi lumii
cele mai impunatoare si mai violente contraste. In secolul al XX-lea, ele sunt
intruchipate in persoana lui Pablo Picasso si, respectiv, a umilului
dumneavoastra servitor. Cele mai importante evenimente care i se pot intâmpla unui
pictor contemporan sunt douã:
1. sã fie spaniol;
2. sã se numeasca Gala Salvador Dali.
Exact aceste douã lucruri mi s-au întâmplat mie. Aşa
cum o aratã şi numele meu, Salvador, sunt menit nici mai mult nici mai puṭin
decât sã salvez pictura modernã de trândãvealã şi de haos. Mã chamã Dali, ceea
ce în catalanã înseamnã “dorinṭã” şi o am pe Gala. Picaso e spaniol, fireşte,
dar din Gala nu are decât o umbrã biologicã în colṭul urechii stângi şi se numeşte
doar Pablo, ca Pablo Casals, ca papucii, adicã are un nume ca toata lumea.”
(extras din cartea “Jurnalul unui geniu” – de Salvador Dali, Ed. Humanitas).
10
curiozitãṭi despre Dali:
1. Dupã ce a experimentat diverse tehnici, Dali a început sã utilizeze
iluziile optice şi calambururile vizuale.
2. Dali a devenit interesat de matematicã şi ştiinṭã.
A devenit interesat în special de structura DNA-ului.
3. Dali a proiectat logo-ul firmei Chupa Chups, în
anul 1969.
4. Dali a murit de insuficienṭã cardiacã la data de
23 ianuarie 1989. Avea 84 de ani.
5. Apar mai multe imagini în picturile suprarealiste
ale lui Dali: ceasuri care se topesc, elefanṭi, furnici, ouã, melci şi lãcuste.
6. Salvador Dali a produs peste 1500 de picturi pe
parcursul vieṭii lui.
7. Pe lângã picturi, el a mai lãsat moştenire şi
numeroase desene, ilustraṭii, sculpturi, filme de scurtmetraj, litografii.
8. În 1929, Dali o întâlneşte pe Gala, care atunci
era soṭia prietenului sãu, Paul Eluard.
9. Datoritã Galei, acesta a cunoscut iubirea, sub
toate formele ei. Acest lucru este reflectat şi în operele lui, fiindcã Gala îi
era soṭie şi muzã.
10. Dupã moartea
Galei, din 1982 pânã în 1983,
Dali pictează ultimul sãu tablou, “Coada de rândunicã”.
Citate
Salvador Dali:
* Viaţa e
aspiraţie, respiraţie şi expiraţie.
* În
copilărie atât de mult m-am crezut geniu, încât până la urmă am şi ajuns.
* Nu eu sunt
bufonul, ci societatea monstruos de cinică şi naiv de inconştientă care
pretinde că este serioasă numai pentru a-şi ascunde mai bine nebunia. Eu, în
schimb - nu sunt nebun.
*
Inteligenţa fără ambiţie este ca o pasăre fără aripi.
*Nu vă
temeţi de perfecţiune! N-o s-o atingeţi nicicând!
*Singura
diferenţă dintre mine şi un nebun este că eu nu sunt nebun.
* Singura
diferenţă dintre Grecia cea nemuritoare şi prezent este Sigmund Freud, care a
descoperit cum corpul uman, care pe vremea grecilor era neoplatonic, astăzi
este plin de sertare secrete care pot fi deschise numai prin psihanaliză.
*Televiziunea este o pubelă de lux.
*Nu te
obosi să fii modern. Din păcate acesta este singurul lucru, pe care orice ai
face, nu-l poţi evita.
*Şi pentru
că sunt un geniu, nu am dreptul să mor.
* Diferenţa
între mine şi un suprarealist este că eu sunt suprarealist.
* Sunt unele
zile când mi se pare că sunt gata să mor din cauza unei supradoze de fericire.
* Nu consum
droguri. Eu sunt droguri.
* Am o gândire
Daliniana: singurul lucru de care nu se va sãtura lumea niciodatã sunt
lucrurile scandaloase.
* Am aşezat
urâṭenia la mine pe genunchi, şi aproape imediat m-am plictisit de ea.
* Pentru a
obṭine respect durabil în societate este important sã ai un talent deosebit.
Atunci, poṭi sã-i tragic un şut în prohab societãṭii pe care o iubeşti, încã
din tinereṭe. Dupa aceea, fii snob.
* De fapt,
este o singura diferenṭã între un nebun şi mine. Nebunul crede cã este sãnãtos.
Eu ştiu cã sunt nebun.
“Dacă
vei juca rolul unui geniu, vei deveni unul.” Salvador Dali
Surse:
autori.citatepedia.ro
interferente.ro
Internet
istoriesicultura.ro
picturicelebre.ro
Wikipedia.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu