Dimineata,in timp
ce savuram cafeaua,am urmarit stirile si am aflat despre ambuteiajul si
accidentul in lant de pe autostrada in apropiere de Milano si in plus despre
greva muncitorilor si blocarea soselei in localitatea Susa,aflata in drumul
nostru spre Grenoble.Vesti proaste! Alegerrea
unei variante de ocolire a orasului Milano, dar si tabieturile familiei,ne-au
inatrziat plecarea cu doua ore.Era,deja,ora 10 a.m. si nici vremea nu se anunta
prea buna.
Aveam in fata aproximativ 640 km de parcurs pe autostrada,
cu o mica ocolire prin Piacenza. Cand te grabesti,autostrada este o alegere
foarte buna dar si foarte costisitoare si, totusi, mult mai ieftina decat in
Franta. Nu peste mult timp aveam sa aflu ce inseamna sa circuli pe „Autoroute peage"!!!
Italia
are o retea foarte buna de sosele si autostrazi, una dintre cele mai extinse
din Europa, insumand aproximativ 6400 km de autostrazi expres si 288000 km de sosele secundare. Faimoasele
super autostrazi ale tarii (numite "autostrade") merg de-a lungul si
de-a latul peninsulei. Aceste sosele cu taxa sunt sustinute de o excelenta
retea de drumuri secundare, clasificate in diverse categorii, anume drumuri
nationale, drumuri provinciale si drumuri municipale. In zonele nordice
si in orase sunt adesea aglomerari de autovehicule.
In
Italia, sistemul de taxare este universal. Astfel, se achita o taxa in functie
de numarul de kilometri parcursi. La intrarea pe autostrada vei primi o cartela
pe care o vei prezenta la iesire. In functie de distanta pe care ai parcurs-o
ti se va spune ce suma ai de plata. Tariful este de 7 euro la 100 de kilometri.
Conditii privind traficul auto
In Italia, circulatia autose efectueaza pe partea dreapta a drumului si este
obligatoriu ca farurile sa fie aprinse in permanenta (faza de intalnire).
Starea generala a drumurilor si infrastructurii este foarte buna. Parcarea este
permisa numai in locuri rezervate, contra cost (in general taxa este de 1
euro/ora, iar tichetele se cumpara fie de la aparatele de taxare din parcare,
fie de la centrele de difuzare a presei sau tutungerii). In Italia, centura de
siguranta este obligatorie. Functioneaza sistemul prioritatii de dreapta.
Limitele de viteza admise: strazi urbane (centrul localitatilor) - 50 km/ora;
strazi urbane de periferie (circonvallazione - centura) - 70 km/ora; drumuri
extraurbane (provinciale si statale) - 90 km/ora; drumuri extraurbane
principale (cu caracteristici de autostrada) - 110 km/ora; autostrazi - 130
km/ora. Ai grija ca atunci cand ploua tare, limita de viteza scade cu 10-20
km/ora – lucru care poate fi sau nu afisat. Depasirea limitelor de viteza poate
atrage aplicarea unor amenzi de pana la 1000 euro si suspendarea permisului de
conducere.
Accesul
pe autostrazi este permis in baza achitarii taxelor specifice. Plata acestor
taxe se face la punctele special amenajate, plasate la intrarea sau la iesirea
de pe autostrada. De regula, se primeste un bilet la intrarea pe autostrada,
care trebuie predat la punctul de control de la iesire, unde se achita taxa
pentru distanta parcursa. Plata este in functie de nr de km parcursi. La
fiecare intrare pe autostrada luati un bilet care, ATENTIE !, sa nu il
pierdeti si la fiecare iesire se plateste.
Pentru informatii referitoare la autostrazile italiene si plati puteti intra
pe site-ul: http://www.autostrade.it/
.De asemenea pentru tot drumul si indicatii puteti vizita si site-ul www.viamichelin.com . Site-ul este
foarte bun pentru a afla directiile spre care sa te indrepti in Italia (si
oriunde in alta parte in Europa). Este in limba engleza si puncteaza si cam cat
cheltui in benzinarii si la punctele de incasare a taxelor de drum, precum si
cat iti ia ca timp, in conditii de trafic normal, sa ajungi dintr-un loc in
altul.
Conform Codului Rutier italian sunt interzise producerea, comercializarea si
folosirea de dispozitive care, direct sau indirect, semnaleaza prezenta si
permit localizarea echipamentelor de determinare a vitezei in trafic utilizate
de catre organele de politie (detectoare de radar). Amenzile aplicate
persoanelor care produc, comercializeaza sau utilizeaza astfel de dispozitive
variaza intre 742 - 2 970 euro. Aceasta se insoteste de confiscarea
dispozitivelor.
Alte legi rutiere care se aplica in Italia
Indiferent cum esti obisnuit sa conduci acasa, regula benzii din stanga care
este utilizata strict pentru depasiri este mult mai respectata in Italia. Daca
esti singur pe drum, mergi pe banda din dreapta. Treci pe stanga, apoi revino
pe cea din dreapta. In plus, in Italia se semnalizeaza schimbarea directiei din
momentul depasirii, pana revii la loc pe banda din dreapta – asta se traduce
prin aceea ca ei folosesc banda din stanga doar pentru a depasi si ca nu vor
ramane acolo.
Toate masinile trebuie sa circule cu luminile aprinse, atat ziua cat si
noaptea.
Centura de siguranta trebuie purtata tot timpul.
Telefoanele mobile pot fi utilizate numai cu dispozitive hands free.
Toate masinile trebuie sa fie prevazute cu veste reflectorizante, in caz ca
e nevoie sa opresti pe drum si sa te dai jos din masina. Ele sunt obligatorii
in cateva tari europene si daca inchiriezi o masina, ai grija sa verifici daca
aceste veste exista, inainte de a pleca de la firma de inchirieri. De asemenea,
pune vestele in masina si nu in portbagaj, ideea fiind ca ele trebuie puse
inainte de a te da jos din masina in caz de urgenta, asa ca pastrarea lor in
portbagaj poate fi considerata ca nerespectare a legii.
In cazul unor situatii de
urgenta pe drumurile din Italia
De-a lungul multor drumuri din Italia exista cabine de unde se pot da
telefoane in caz de urgenta, pozitionate strategic, la fiecare 2 km pe autostrada
si mai putin frecvente pe alte drumuri. Numarul care trebuie apelat este 116.
Benzina
In Italia exista “benzina”, care este combustibil fara plumb si “gasolio”,
care este combustibil diesel.
Benzinariile sunt deschise de la 7am la 12:30pm si de la 3:30pm la 7pm. Majoritatea sunt inchise duminica. Multe statii de pe autostrazile de mare viteza sunt deschise 24h. –
Benzinariile sunt deschise de la 7am la 12:30pm si de la 3:30pm la 7pm. Majoritatea sunt inchise duminica. Multe statii de pe autostrazile de mare viteza sunt deschise 24h. –
Pret
combustibil (orientativ): 1,11 EUR euro/litru pana la 1,25 euro/litru
Parcarea
Parcarea in strada se face exclusiv pe partea dreapta. In zonele albastre, un disc de parcare, obtinut de la birourile de turism, sau statiile de benzina trebuie aratat pe bodrul masinii. Parcarea in aceste zone este limitata la 1h.
Parcarea in strada se face exclusiv pe partea dreapta. In zonele albastre, un disc de parcare, obtinut de la birourile de turism, sau statiile de benzina trebuie aratat pe bodrul masinii. Parcarea in aceste zone este limitata la 1h.
In mod normal, distanta pe care o aveam de parcurs se putea face in
aproximativ 6 ore,dar cum regula familiei noastre este “Pauzele lungi si dese-cheia
marilor succese”, ne-a trebuit vreo 10 ore sa ajungem la destinatie. Cam la o
ora si jumatate de mers opream in spatiile amenajate pe autostrada si faceam si noi la fel ca cei 220 de
milioane de clienti care trec in fiecare
an pragul a ceea ce nu este nici bar, nici restaurant, nici pizzerie si nici
macar fast-food, nici mini-market, ci toate la un loc si chiar mai mult: Autogrill. Pentru toti, dar mai ales
pentru cei care conduc ore in sir pe autostrada, restaurantele Autogrill sunt
un punct de referinta. Numai pe autostrazile italiene se gasesc 324 de
Autogrill de toate marimile: de la enorme "poduri" care trec de-o
parte si de alta a autostrazii, pana la un micut bar.
Aici sunt servite cam 110 milioane
de cafele pe an, 45 de milioane de sandwich-uri, 25 de milioane de sticle de
racoritoare si croissante. Aceste cifre ametitoare arata doar in parte ceea ce
se petrece sub sigla Autogrill, care s-a angajat in investitii care ii vor
deschide perspective si mai promitatoare. Cu peste 5.500 de puncte de vânzare
în peste 1.200 de locaţii din 43 de ţări şi vânzări anuale cu nouă zerouri,
gigantul italian Autogrill este lider pe segmentul operatorilor de servicii F
& B şi retail pentru călători.
În
prezent, peste 70.000 de angajaţi
Autogrill deservesc zilnic peste 220 de milioane de clienţi. Majoritatea
unităţilor deţinute - restaurante, cafenele sau magazine duty-free - sunt în
aeroporturi, în vecinătăţile autostrăzilor şi în gări, dar şi în centre
comerciale, pe mari bulevarde, în târguri, expoziţii şi muzee. Astazi,
portofoliul Autogrill reuneşte peste 350 de branduri, dintre care peste 200
sunt operate sub contracte de licenţă încheiate cu diferite companii.
Parcarile
unde sunt construite Autogrill-urile sunt spatii multiculturale.Aici intalnesti
turisti de pretutindeni si diferite tipologii umane. Bikerii cu motociclete de
zeci de mii de euro ,călători ”înrăiţi„ pe motociclete speciale (Harley Davidson, Jamaha, Suzuki etc),
imbracati in ţinute specific (haine din
piele ), sunt prezenti peste tot .
De
multe ori, aceste parcari sunt si statii pentru autocarele care duc la munca in
Italia si Spania romani, rromi, moldoveni
si pe care ii recunosti de la distanta: vorbesc tare, asculta manele si
sunt prost imbracati.Autocarele sunt pline cu oameni saraci, copii si …prostituate,
machiate si imbricate strident, gata oricand de “munca”. Aici mai intalnesti
hipiotii secolului XXI, vesnic
cool-wanna be, in costumatii boeme si colorate, menite sa atraga privirile
celor din jur, cu o minte deschisa
la nou,care iubesc natura si ideea de libertate dusa pana la extrem,carevorbesc si gandesc liber, care nu au prejudecati
legate de rasa,religie sau orice alte feluri
de discriminare.
Nu ma puteam abtine de la aceste pauze, in care ma
delectam cu spectacolul parcarii si cu
faimosul panini (adică sandwich).Panini este un preparat specific italian, raspandit
si apreciat in intreaga lume. Panini poate fi prepara cu orice combinatie de
ingrediente, de la cascaval , sunca si legume, pana la unt si ciocolata.Preturile
in Autogrill sunt cam de 3-4 euro pentru un panini si de
la 0,25 la 2-3 euro pentru sucuri
.
Cum timpul trecea foarte
repede si norii amenintatori isi faceau aparitia, am hotarat sa ne scurtam
opririle in Autogrill-uri si sa ne indreptam spre regiunea Piemonte si Alpii
Cotici, pentru a trece granite spre Franta.
Va urma!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu