Articolul
este dedicat aniversării a 206 ani de la nașterea lui Frédéric
Chopin,supranumit
”poetul pianului”care, deși a trăit doar 39 de ani, a fost unul dintre cei mai
prolifici şi influenţi compozitori de muzică pentru pian.
La 1 martie 1810, se năştea, într-un sătuc din apropierea capitalei poloneze Varşovia, Frédéric Chopin. Chopin nu este doar cel mai faimos
compozitor al secolului al XIX-lea, ci şi un
simbol al artistului romantic însuşi. În total, de la Chopin au rămas 230 de piese, toate
pentru pian. El a făcut din acest instrument, ceea ce făcuse Paganini din
vioară.
Exceptând
melodiile pentru voce, un trio şi sonata pentru violoncel şi pian, creaţia lui Chopin
este dedicată în întregime instrumentului său favorit, pianul. Muzica sa se
numără printre cele care justifică cel mai bine vorbele lui Debbusy : ”Nu se
explică, se simte!”. Faptul că Chopin a fost înţeles sau mai degrabă simţit
imediat, se datorează clarităţii sunetului, firescului sentimentelor şi a
modului de exprimare.
Sublimele Nocturne
„
...sublimul nu se află în vreun obiect al naturii, ci doar în sufletul
nostru...” - Immanuel Kant
Sublim
–un cuvânt învățat de la Kant. În opera Despre frumos și bine, Immanuel Kant spunea: “Noaptea e sublimă, ziua e frumoasă.
Liniştea calmă într-o seară de vară, când lumina pâlpâietoare a stelelor se
strecoară printre umbrele întunecate ale nopţii şi luna singuratică apare la
orizont, antrenează firile dotate cu sentimentul sublimului în senzaţii înălţătoare
ale prieteniei, dispreţului pentru lume, eternităţii. Ziua strălucitoare
insuflă o vioiciune activă şi un sentiment de voie bună. Sublimul
impresionează, frumosul încântă. Chipul omului stăpânit din plin de sentimentul
sublimului este serios, uneori împietrit şi uimit. În schimb, receptarea vioaie
a frumosului se recomandă printr-o limpezime strălucitoare a ochilor, prin
trăsăturile surâsului şi deseori printr-o voioşie zgomotoasă.
Sublimul trebuie să fie întotdeauna mare,
frumosul poate fi şi mic.”
Prin
extrapolare, Nocturnele lui Chopin ar
putea fi sublime? Pentru mine da, sunt sublime! Frumosul e liniştitor şi contemplativ, dar sublimul
te zdrobeşte, e impunător şi nu mai există nimic după el. Frumosul îţi deschide
gura cu exclamaţii, sublimul ţi-o închide. Frumosul trebuie cântat, dar
sublimul există pur si simplu în sine. Așa sunt Nocturnele lui Chopin.
Numai Chopin a știut să dea amploare
multiplelor valențe artistice ale Nocturnelor. În Nocturnele lui Chopin
trăiește toată poezia romantică. Ele trezesc în imaginația
ascultătorilor tablourile nopților de vară, cu foșnetul ramurilor, cântecul
privighetorilor, mărturisirile îndrăgostiților. Aşa e de pildă Nocturna
în RE bemol major. Alteori se aude clipocitul apei și ți se
pare că deasupra râului, în liniștea nopții plutește un cântec trist, melancolic(Nocturna în SOL major).
În ceea ce privește nocturnele, prima a fost scrisă de
Chopin în anul 1831, iar ultima în anul 1846. Nocturnele sunt piese de scurtă
durată, iar primul compozitor care a inventat acest gen, a fost irlandezul John
Field, începând cu anul 1814. Tempo-ul este în general lent, iar partea
centrală adesea mai ritmată, mai agitată. Însă la Chopin, nocturnele sale
seamănă mai degraba cu mici poeme muzicale. În ele se “amestecă” tristețea cu
melancolia și durerea, reprezentând, de fapt, jurnalul său intim. Nocturna nr
13 op 48 nr 1, de exemplu, este una dintre cele mai lungi opere, dar și una
dintre cele mai dramatice. Ea constituie un adevărat jurnal intim al lui
Chopin, care reprezintă expresia unei dureri intense. Ceea ce este paradoxal în
această nocturnă, este faptul că a fost creată tocmai la sfârșitul vieții
fericite a lui Chopin.
Nocturnele
sale par mici poeme muzicale prin imaginile contrastante: o idee lirică,
cantabilă, este întotdeauna opusă unei alteia dramatice, agitate.
Cele 20
de nocturne sunt scrise în decursul întregii sale perioade de creaţie. Numele compozitorului
este atât de legat de acest gen datorită cantabilităţii, melodicii generoase,
care au făcut din nocturne lucrări de largă accesibilitate. Ele ilustrează pe
deplin melodismul chopinian, având teme ample şi fluente, o mare varietate de
elemente ornamentale menite a sugera lumina crepusculară (imagine), poezia
amurgului sau tablouri dramatice rezultate prin tratarea armonică deosebit de
complexă şi îndrăzneaţă.
Pentru
acest fapt, Chopin este considerat întemeietorul artistic al nocturnei.
Eminescu spunea că: „Întotdeauna muzica mă predispune
spre o visare creatoare. Dar compozitiile lui Chopin m-au transformat
cu desăvîrsire. Credeam la un moment dat că plutesc în sferele divine
ale nemuririi [...] Era betia inteligentei care îmi subjugase sufletul,
îndemnîndu-l să armonizeze întreaga mea fiintă”.
Nocturnele
lui Chopin nu au “recomandări” : de ascultat doar în nopţile unui singur
anotimp, sau doar în nopţi senine, sau doar în nopţi ploioase. Nocturnele au o
singură “indicaţie”: de ascultat în toate anotimpurile sufletului, la orice oră
din zi sau din noapte.
Muzica
lui Chopin este o combinaţia dintre melancolie si
speranta,ea este
străbătută de emoţii copleşitoare, sublimă şi profundă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu